سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

87/9/26
7:5 ع

 

از نظراتتون خیلی متشکرم .

ماهنامه ی " خودرو امروز " شماره ی ?? ( آذر ) منتشر شد . به همه ی علاقمندان به خودرو توصیه می کنم که حتما از مطالب خوب و تخصصی این مجله استفاده کنید .

امروز می خوام یکی از مطالب این ماهنامه رو خدمتتون تقدیم کنم .

 

Volvo C30 - S40 - V50 DRIVe

 

Volvo 1.6D DRIVe Efficiency Range

 

در نمایشگاه خودروی پاریس که اخیرا برگزار شد شرکت ولوو سه مدل کم مصرف دیزلی خود را معرفی نمود . این خودروها که  پسوند  DRIVe را در آخر اسم خود یدک می کشند از جدیدترین تکنولوژی ها و راهکارهای شناخته شده برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی سود می برند .

اعضای گروه DRIVe ولوو بر پایه ی کانسپت C30 Efficiency که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2007 معرفی شده بود ; طراحی و ساخته شده اند . مدل های S40 ; C30 و V50 سه عضو این گروه هستند که در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها می پردازیم .

مدل C30 یکی از اعضای خانواده ی DRIVe است که ویژگی های یک هاچ بک اسپرت و شهری را با مصرف کم سوخت ترکیب کرده است . جذابیت ظاهری این خودرو در کنار ایمنی بالا و تونایی های حرکتی مناسب مواردی است که اگر با مصرف کم سوخت ترکیب شوند می توانند C30 را به یک اسطوره در کلاس خود تبدیل کنند .

 S40 نیز یکی از سدان های پرفروش ولوو است که اینک علاوه بر کارآیی و ایمنی مناسب ; اقتصادی تر نیز شده است .   این خودروی محافظه کار اگرچه طراحی  خیره کننده ی رقیبان  آلمانی خود را ندارد ولی از چهره ای موقر و  بدنه ای مستحکم سود می برد که موجب شده خریداران خاص خود را داشته باشد . حالا هم که قیمت سوخت های فسیلی روند صعودی پیدا کرده   ;عرضه ی گونه ی کم مصرف این خودرو ; می تواند به فروش آن کمک قابل توجهی نماید .

مدل استیشن V50 خودرویی است که خانواده ها بر روی اتاق جادار و فضای مناسبش حساب خاصی باز کرده اند و حالا می توانند با خیال آسوده تری از آن استفاده کنند چرا که میزان تولید گاز دی اکسید کربن آن در هر کیلومتر به زیر 120 گرم رسیده و مصرف سوخت آن نیز تنها 5/4 لیتر در صد کیلومتر است .

مدیر عامل شرکت ولوو آقای " فردریک آرپ " در مورد این خودرو می گوید : " ما می خواستیم ثابت کنیم که تولید CO2 اندک تنها مختص خودروهای دیزلی کوچک نیست . با عرضه ی مدل V50 DRIVe  که در هر کیلومتر زیر 120 گرم دی اکسید کربن تولید می کند  خانواده ها ; سایر مشتریان   و به طور کلی کسانی که به فضای زیادی نیاز دارند می توانند یک خودروی دوستدار محیط زیست جادار را انتخاب کنند " .

 

Volvo 1.6D DRIVe Efficiency emblem

 

تغییر خاصی در طراحی این سه ولوو دیده نمی شود    ولی استفاده از رنگ سبز زیتونی به همراه رینگ هایی با طرح جدید ; موجب ایجاد شخصیتی شده که با ویژگی هایی نظیر پاک و پربازده بودن هماهنگ تر است . رینگ های جدید نه تنها عملکرد مناسب تری را برای خودرو به همراه دارند بلکه موجب زیبایی بیشتر طرح اتومبیل نیز می گردند و چهره ای دلچسب تر را از C30 به نمایش می گذارند .  

تغییرات صورت گرفته بر روی این خودروها که به منظور کاهش مصرف سوخت اعمال شده است در چهار بخش زیر  خلاصه می گردد :

کاهش مقاومت هوا

مهندسان ولوو با تجزیه ی دقیق ویژگی های بدنه و آیرودینامیک این سه اتومبیل  ; تغییراتی را ایجاد کرده اند  که موجب کاهش مفاومت این خودروها در برابر نیروی باد می گردد . بدیهی است که کاهش نیروی مخالف در برابر حرکت ; منجر به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ها  نیز  می گردد .

برای ایجاد تغییرات یاد شده ارتفاع شاسی خودرو به میزان 10 میلی متر کاهش پیدا کرده است ; یک اسپویلر بر روی بخش جلویی خودرو  نصب شده و یک پوشش نیز در زیر جلوپنجره اضافه شده است . این پوشش از اغتشاشات هوا در دماغه ی جلو یی می کاهد و آیرودینامیک بهتری را برای خودرو به ارمغان می آورد .

طراحی رینگ های جدید در دو سایز 15 و 16 اینچ ; به گونه ای است که موجب کاهش مقاومت اتومبیل در برابر نیروی باد می گردد .  

یکی  از راهکارهایی که مهندسان ولوو برای بهبود آیرودینامیک مدل C30 پیشنهاد کرده اند نصب پوششی در بخش زیرین اتومبیل است . همچنین یک اسپویلر جدید و یک سپر از نو طراحی شده نیز برای قسمت عقب  این مدل در نظر گرفته شده است .

کاهش مقاومت غلطشی :

تمامی این سه خودرو با لاستیک های جدید شرکت میشلن که مقاومت غلطشی کمتری دارند عرضه می شوند . این لاستیک ها که برای رینگ های 15 و 16 اینچی طراحی شده اند به تنهایی دو درصد از مصرف سوخت خودرو می کاهند .

 

Volvo C30 1.6D DRIVe Efficiency

 

ضرایب طولانی تر   :

تغییر ضرایب اجزای مکانیکی خودرو در بهبود بازدهی آن موثر است . به همین دلیل ضرایب دنده های سه - چهار و پنج گیربکس  این ولووها  دستخوش تغییراتی  گشته است تا با ویژگی های موتور هماهنگی بیشتری داشته باشند .

سیستم خنک کننده ی موتور ; مدیریت موتور و فرمان نیز  بهینه سازی شده اند . همچنین برای این خودروها از روغن موتور جدیدی استفاده می شود  که به دلیل اصطکاک کمتر  ; 75/0 درصد از مصرف سوخت می کاهد .

نصب سیستم "  راهنمای تعویض دنده " ( Gear changing indicator )  بر روی صفحه ی نمایش دهنده ی اطلاعات خودرو نیز یکی از مواردی است که می تواند به رانندگان برای درست راندن کمک قابل توجهی نماید .

با تغییراتی که بر روی این خودروها صورت گرفته خیلی بعید نیست که مدل C30 در هر صد کیلومتر  فقط 4/4 لیتر گازوئیل مصرف کند و میزان تولید گاز CO2 آن نیز در هر کیلومتر تنها 115 گرم باشد . البته  قابل ذکر است که مدل های S40 و V50 نیز فقط 5/4 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر مصرف می کنند و میزان تولید گاز Co2 آن ها نیز در هر کیلومتر به ترتیب 115 و 118 گرم است .

تمامی خودروهای سری  DRIVe ولوو استانداردهای اجباری NEDC اروپا را پوشش می دهند . به علاوه مدل C30 DRIVe در تست موسسه ی ECO که یک موسسه ی مستقل است  نیز شرکت کرد و توانست در  کلاس خود به بهترین خودرو در زمینه ی مسایل زیست محیطی تبدیل شود . این موسسه  برای هر خودرو دو نوع ارزشیابی را انجام می دهد ; یکی برمبنای روش ستاره ای ( نظیر موسسه ی Euro NCAP که به بررسی ایمنی خودروها در اروپا مشغول است ) و دیگری بر اساس امتیازدهی به وسیله ی عدد که C30 توانست در این تست چهار ستاره و 76 امتیاز را به دست آورد .

البته ولوو بر روی کاهش مواد خروجی سمی از اگزوز نیز حساس است و به همین دلیل  تمامی خودروهای دیزلی جدید ابن خودروساز  به فیلتر مخصوص جذب ذرات معلق مجهز هستند که می تواند 95 درصد ذرات معلق خروجی از لوله اگزوز را پالایش کند .

 

Volvo C30 1.6D DRIVe Efficiency

 

کاهش تولید گاز دی اکسیدکربن به زیر 120 گرم در هر کیلومتر;  هم برای محیط زیست سودمند است و هم برای خریداران . مشتریان ولوو می توانند از 13 مرکز فروشی که در اروپا واقع شده است مشوق هایی را دریافت کنند که به موجب آن از هزینه های مالیاتی که بابت خودروشان می پردازند کاسته می شود .  

مطمئا با افزایش بهای سوخت جذابیتD ِ1.6 DRIVe بیشتر  آشکار می شود ; زیرا این خودرو در اتوبان تنها 7/3 لیتر سوخت مصرف می کند که نسبت به گونه های عادی حدود 5/0 لیتر در صد کیلومتر کم مصرف تر است .

با توجه به شرایط فروش متنوعی که شرکت ولوو برای خودروهای خانواده ی DRIVe در نظر می گیرد  ; امید است که گونه های 1.6D  DRIVe در حدود 20 هزار دستگاه در سال آینده فروش داشته باشند .

این طور که به نظر می رسد استقبال از این خودروها در کشورهای فرانسه ; اسپانیا و سوئد بیش از سایر نقاط خواهد بود .  

قیمت خودروهای سری DRIVe - بسته به مدل مورد نظر – از  150 تا 450 یورو با گونه های عادی تفاوت دارد که با توجه به صرفه جویی که در این خودروها صورت می گیرد  ;  رقم پرداختی اضافه بسیار مناسب به نظر می رسد .  

مطمئنا شرکت ولوو تنها به معرفی این سه خودرو قناعت نخواهد کرد . اخباری به گوش میرسد که به موجب آن ;  این شرکت در حال طراحی گونه های هیبریدی با قابلیت شارژ در سطح شهر است که می تواند تحول اساسی را در زمینه ی خودروهای پاک ایجاد کند .

 نوشته : پوریا دهقانی


مشخصات مدیر وبلاگ
 
پوریادهقانی[3]
 

سلام من پوریا دهقانی نویسنده ی این وبلاگ هستم . شما در این وبلاگ میتوانید به سرعت از مهم ترین تحولات دنیای خودروسازی - تکنولوژی ها و خودروهای جدید آگاه شوید.در ضمن استفاده از مطالب این وبلاگ در مجلات و سایت ها در صورت ذکر کامل منبع اشکالی ندارد . .


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ